Je bent hier:

Niets gevonden? Zoek verder op bol.com

Nieuwsbrief

Volg ons op Facebook

 

Aankooptips voor een externe flitser

De meeste camera's beschikken tegenwoordig over een ingebouwde flitser. Er bestaan ook losse externe flitsers, ook wel reportageflitsers genoemd, die je op je camera kunt zetten. Wat is nu het voordeel van een externe flitser ten opzichte van een ingebouwde flitser? En waar moet je op letten als je een externe flitser aan wilt schaffen? In dit artikel geven we een antwoord op deze vragen.

Interne flitser versus externe flitser
De opties die mogelijk zijn met een ingebouwde flitser zijn vaak wat beperkter dan de mogelijkheden van een externe flitser. Zo kan een ingebouwde flitser minder ver flitsen en kun je de kop niet kantelen om bijvoorbeeld indirect tegen het plafond te flitsen. We leggen onderstaand per begrip uit wat je allemaal met een externe flitser kunt doen. Zo kun je voor jezelf bepalen of de aanschaf handig is. Op je camera moet in ieder geval een flitsschoen zitten als je er een externe flitser op aan wilt sluiten.

Merk
Ieder cameramerk brengt ook flitsers uit. Daarnaast zijn er diverse merken die universele flitsers produceren, bijvoorbeeld Metz of Sigma. Welk merk moet je nu kiezen? Allereerst heb je een flitser nodig die aansluit op jouw cameramerk. Alle flitsers van je cameramerk zijn dat automatisch. Als je een flitser van een ander (universeel) merk koopt, vraag dan aan de verkoper of alle opties werken als je hem op jouw camera zet. Werkt de lichtmeter in je camera samen met je flitser? En zoomt de flitser automatisch mee in en uit als je met je lens in- of uitzoomt? Per flitser is bekend met welke cameramerken hij compatibel is. Je kunt dit vaak ook terugvinden bij de technische specificaties die de flitsfabrikant op zijn website zet. Een ander merk kan dus best een optie zijn, zo lang de opties maar bruikbaar zijn in combinatie met je camera. Koop je een flitser van hetzelfde merk als je camera, dan kun je vaak als bijkomend voordeel ook je flitser deels instellen vanaf je camera.

Lichtmeting
De flitser moet in ieder geval voorzien zijn van een digitale TTL lichtmeetfunctie. Dat betekent dat de flitser geschikt is voor gebruik op een digitale camera. Afhankelijk van het merk flitser wordt dit aangegeven met D-TTL of E-TTL. De letters TTL staan voor Through the lens, dit refereert aan de lichtmeetmethode die de hoeveelheid licht meet die van je onderwerp in de lens reflecteert. Zet je je externe flitser dus op deze (E/D)-TTL dan communiceert hij met de lichtmeter in je camera, zodat je goed belichte flitsfoto's krijgt.

Kantelfunctie
Een van de grote voordelen van een losse flitser, is dat je hem kunt kantelen en soms zelfs draaien. Dit betekent dat je het licht ook indirect (bijvoorbeeld via een wit plafond) op je onderwerp kunt laten vallen. Hierdoor wordt het licht veel zachter dan wanneer het rechtstreeks op je onderwerp valt. Kies je voor een externe flitser, koop dan in ieder geval een flitser met een kantelbare kop.

Externe flitser die recht vooruit flitstExterne flitser met de kop naar boven gekanteld

Oplaadtijd/herlaadtijd
Een (hinderlijk) verschil tussen verschillende typen flitsers kan de oplaadtijd/herlaadtijd zijn. Dit is de tijd die het kost om de flitser na de flits opnieuw op te laden voordat hij weer kan flitsen. Bij goedkopere flitsers kan dit soms lang duren. Dit kan lastig zijn, je moet dan lang wachten totdat je de volgende foto kunt maken. Als er een herlaadtijd aangegeven wordt bij een flitser, dan is dat een tijd in seconden die het duurt als de flitser op het volledige vermogen geflitst heeft. Meestal gebruik je minder, dus zal hij sneller ook weer opgeladen zijn. Maar zo kun je wel de flitsers met elkaar vergelijken. Overigens gaat het opladen langer duren naar mate je batterijen leger raken. Vervang deze dus op tijd als je snel wilt blijven werken.

Zoomfunctie
De meeste lenzen zijn tegenwoordig uitgerust met een zoomfunctie. Je hebt dan ook een flitser nodig die meezoomt met je lens. In dat geval past je flitser automatisch de hoek van het flitslicht aan als je in- of uitzoomt met je lens. De goedkoopste modellen vallen dan af, maar die hebben vaak ook een lange herlaadtijd, kun je niet kantelen en ze zijn niet veel sterker dan de ingebouwde flitser die in je camera zit. De zoomfunctie is vaak gemaximeerd tot ongeveer 100 mm. Kies in ieder geval een flitser die automatisch meezoomt als je aan de lens draait. De millimeters van de lens staan meestal ook weergegeven achterop het flitserdisplay, dus dit kun je op die manier controleren.Als je met de groothoeklens werkt, zit er vaak een transparant geribbeld/geruit klepje in je flitser dat je voor je flitser kunt klappen. Dit noem je het groothoek paneel. Als je dit klepje voor de flitser klapt, zet hij de zoomfunctie uit en verspreid hij het licht in een zo groot mogelijke hoek.

Externe flitser met zoomaanduiding 24 mmExterne flitser met groothoek paneel

Richtgetal
De kracht van een flitser wordt aangegeven door middel van het richtgetal. Het richtgetal geeft de afstand in meters aan waarop het onderwerp zich kan bevinden bij diafragma 1 op 100 ISO. Hoe hoger het richtgetal, hoe krachtiger de flitser. Voorbeeld: een flitser met richtgetal 43 kan een object verlichten op 43 meter afstand als de camera staat ingesteld op diafragma 1 en 100 ISO.Nu hebben de meeste lenzen geen diafragma 1, maar beginnen een paar stappen hoger. Per stap in de diafragmareeks moet je de afstand dan delen door 1,4.

Diafragma 1.0 = 43 meter
Diafragma 1.4 = 30,7 meter
Diafragma 2.0 = 21,9 meter
Diafragma 2.8 = 15,7 meter
Diafragma 4.0 = 11,2 meter

Heb je dus een lens met een maximale diafragmaopening van 4.0, dan kun je met een flitser met richtgetal 43 nog tot ruim 11 meter ver flitsen.Door gebruik te maken van hogere ISO waardes is het mogelijk om het richtgetal te vergroten. Met elke verdubbeling van de ISO waarde wordt het richtgetal weer met factor 1,4 vermenigvuldigd. Dus:

ISO 100, Diafragma 4.0 = 11,2 meter
ISO 200, Diafragma 4.0 = 15,7 meter
ISO 400, Diafragma 4.0 = 21,9 meter
ISO 800, Diafragma 4.0 = 30,7 meter
ISO 1600, Diafragma 4.0 = 43 meter

Door de ISO waarde te verhogen kun je dus het bereik van je flitser weer vergroten.De meeste ingebouwde flitsers hebben een richtgeval tussen 8 en 13 en kunnen dus niet zo ver komen als een externe flitser. De meeste gangbare externe flitsers met kantelbare kop hebben een richtgetal tussen 30 en 60.

Omnibounce
Mocht je een flitser aanschaffen, koop dan ook gelijk een omnibounce kap erbij. Waar dat handig voor is kun je hier lezen in het artikel over de omnibounce flitserkap.

Gebruik
Wil je leren hoe je met een flitser kunt werken, kijk dan eens bij onze Vervolgworkshops en Privélessen.

Deel deze pagina met anderen: